L'associació educativa Projecte
INSPECTIO fa públic el seu
dictamen sobre la reordenació dels centres educatius en procés de regulació mitjançant els projectes de decret d’autonomia, de l’Agència d’avaluació i de direcció escolar.
Entenem que:
- Aquests projectes de decret amplien competències dels centres educatius, però alhora modifiquen el model escolar de les lleis marc.
- Doten de més autonomia funcional els centres educatius, però es reforça considerablement l’heteronomia de l’Administració mitjançant dues estratègies:
- El control material (real i immediat) del director escolar i dels directors territorials amb la xarxa de directors de zona.
- El control formal i simbòlic (informació, significats i valors) de l’Agència d’avaluació.
- Els sistemes escolars continuaran sent estructuralment febles des del punt de vista de la lògica de l’educació.
- En l’horitzó de 2025 roman el repte per aconseguir sistemes escolars estructuralment potents per a la gestió excel·lent de l’educació.
Esperem que les aportacions d’aquest dictamen contribueixin juntament amb altres a fer un desplegament de les lleis educatives més compatibles amb els valors del professionalisme docent.