CARTA
OBERTA:
PROVISIÓ
DE LLOCS TRANSITORIS A LA INSPECCIÓ D’EDUCACIÓ.
RESOLUCIÓ
ENS/1030/2013, de 3 de maig, per la qual es convoca concurs de mèrits
per a la provisió de llocs de treball vacants, en comissió de
serveis, a la Inspecció d'Educació de Catalunya
ProjecteINSPECTIO
des
de l'any 2006 ha traslladat al Departament d'Ensenyament i a Funció
Pública cartes obertes on ha explicitat les irregularitats greus
dels procediments en les diferents convocatòries de provisió de
llocs transitoris a la Inspecció d’Educació.
El
darrer procés selectiu, regulat per la RESOLUCIÓ
ENS/1030/2013, de 3 de maig, per la qual es convoca concurs de mèrits
per a la provisió de llocs de treball vacants, en comissió de
serveis, a la Inspecció d'Educació de Catalunya, presenta
mancances i irregularitats les quals volem posar a la seva
consideració.
El
rang i l’abast del principi de mèrit,
que és el nucli bàsic d'un concurs de mèrits, en aquesta
convocatòria incompleix la norma del Reglament de funció pública,
DECRET
123/1997, de 13 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de
provisió de llocs de treball i promoció professional dels
funcionaris de l'Administració de la Generalitat de Catalunya que
especifica
a l’ “art.24.2
En la primera fase, quan n’hi hagi més d’una, es procedirà a
valorar els mèrits professionals”,
amb la qual cosa s’inverteix l’ordre legal. Cal dir que en altres
concursos de mèrits del Departament d'Ensenyament es fa de forma
correcta, com per exemple, els concursos de mèrits de directors de
centres públics on primerament es valoren els mèrits. D'altra
banda, en altres CCAA que enguany s'han realitzat concursos de mèrits
d'Inspecció, efectivament en primer lloc es valoren els mèrits.
(Orden
ECD/112/2013, de 13 de septiembre, que establece las bases y convoca
concurso de méritos para la provisión de una plaza de ins- pector
accidental de educación, en régimen de comisión de servicios,
en la Comunidad Autónoma de Cantabria. Resolución de la consejera
de Educación, Cultura y Universidades de 12 de julio de 2013, por
la cual se convoca el concurso de méritos para la ocupación de
puestos de trabajo de inspectores de educación. Illes Balears.)
Adjuntem
les convocatòries.
En
el cas que ens ocupa, la primera fase del procés selectiu ha estat
una prova anomenada objectiva de caràcter eliminatori amputant de
facto
el principi de mèrit als candidats eliminats.
D'altra
banda, entenem que la puntuació de barem atorgada als anys
d'exercici de funció directiva és molt baixa i més si tenim en
compte que considerem que les funcions exercides pels directors són
les més funcionals de cara a desenvolupar la funció inspectora i
que la LOE en fa un tractament específic en aquest sentit.
La
proporcionalitat entre les fases del concurs
de mèrits també està definida de forma clara al mateix Reglament:
24.2 En la primera
fase, quan n'hi hagi més d'una, es procedirà a valorar els mèrits
professionals previstos a l'article 14.1 d'aquest Reglament. La
qualificació d'aquests mèrits no podrà ser inferior al 65% de la
total del concurs, sens perjudici del que estableixen els articles
14.3 i 27.3.
24.4 La qualificació
total que s'adjudiqui als coneixements, habilitats i aptituds
concretes que es valorin en aquestes fases restants no podrà excedir
en cap cas el 35% de la qualificació màxima global, sens perjudici
del que estableix l'article 27.3 d'aquest Reglament.
A la convocatòria
esmentada no es té en compte la proporcionalitat, ja que en primer
lloc es plantejava una prova suposadament objectiva que puntuava com
a màxim 10 punts, una segona fase d'entrevista que també puntuava
10 punts i una tercera fase de mèrits igualment amb 10 punts. Per
tant, és obvi que no s'ha seguit el procediment normatiu. En
conseqüència, també assenyalem que s’altera el que indica la
norma legal.
La
composició de la comissió. Pel
que fa a la composició de la comissió no s'ha tingut en compte
el
Real
Decreto 276/2007,
concretament en els articles 7.7. “La
designación de los presidentes de los tribunales se realizará
libremente por el órgano convocante. Los
demás miembros serán designados por sorteo,
con la excepción de aquellos cuerpos o especialidades en las que el
número de titulares no permita la realización del mismo, en cuyo
caso las convocatorias podrán disponer otra forma de designación.
No obstante lo anterior, las Administraciones educativas podrán
disponer la posibilidad de participación voluntaria en los mismos,
en la forma y plazo que establezcan, y siempre con carácter previo
al procedimiento de designación forzoso, pudiendo ser esta
participación reconocida como mérito a los efec- tos que se
determinen” i 7.8.
“Las comisiones de selección estarán constituidas por al menos
cinco miembros, pudiendo formar parte de ellas los presidentes de los
tribunales. En todo caso será de aplicación lo previsto en los
apartados anteriores respecto de los miembros de los tribunales”
La
resolució explicita:”La
presidència de la comissió recaurà en la persona titular de la
Subdirecció General de la Inspecció d’Educació o persona en qui
delegui. Dos vocals (titulars i suplents) seran designats per la
persona titular de la Subdirecció General de la Inspecció
d’Educació d’entre els inspectors en cap i inspectors en cap
adjunt dels territoris i dels adscrits a la Subdirecció General de
la Inspecció d’Educació. Els altres dos vocals (titulars i
suplents) seran designats per sorteig realitzat entre els funcionaris
del cos d’inspectors d’educació i del cos d’inspectors al
servei de l’administració educativa amb destinació a Catalunya,
amb la distribució següent: un triat d’entre els inspectors
coordinadors d’àrea específica i coordinadors territorials;
l’altre, d’entre la resta d’inspectors.”
En
conseqüència, dels quatre membres que havien de ser per sorteig,
només
dos complien els requisits.
La
validesa i confiabilitat de la prova objectiva. L’anàlisi
tècnica de la prova a què va tenir accés aquesta Associació
professional aporta els següents elements:
Perfil
de la prova.
Formada per 50 ítems amb un enunciat i quatre opcions de resposta
amb una de vàlida. Almenys 12 ítems (24%) són petits casos més
que ítems d’un prova objectiva.
Ítems
i enunciats.
Hi ha molts enunciats que consisteixen en frases curtes amb punts
suspensius sense relació gramatical amb les respostes, la qual cosa
dificultava greument la interpretació de la pregunta. N’hi ha un
altre tipus de pregunta de format més llarg i entenedor.
Opcions
de resposta als ítems.
Poden fer-se les següents consideracions:
Algunes són clarament
objectives perquè són alternatives. La resposta vàlida és
excloent de la resta. En algunes l’alternança
de les respostes depèn d’interpretacions, en molts casos
estrictament formals, i d’interpretacions possibles del contingut
de determinades paraules. Alguns ítems tenen
respostes no homologables des del punt de vista objectiu.
Validesa
i confiabilitat de la prova.
Aproximadament 19 ítems (38%) tenen una validesa alta, la resta és
millorable.
Continguts.
Abasten gran varietat de temes significatius des del punt de vista
educatiu, tot i que manquen aspectes rellevants per a la funció
inspectora, si més no en la proporció corresponent i que estaven
enunciats a la convocatòria, com ara drets i deures del funcionari
docent i procediment administratiu.
Finalment,
considerem que és del tot inexcusable la convocatòria
urgent d’un concurs oposició d'inspecció
tenint en compte la situació actual de la Inspecció d’Educació a
Catalunya, on en pocs anys quedarà en una situació de
provisionalitat i de precarietat amb l’efecte d’afeblir un òrgan
cabdal del sistema educatiu. Recentment a Extremadura l'Associació
d'Inspectors d'Extremadura ha impugnat i guanyat via contenciós el
darrer concurs de mèrits d'inspecció (RESOLUCIÓN
de 31 de julio de 2013, de la Secretaría General de Educación,
por la que se dispone la ejecución de la sentencia n.o 241/2012,
dictada por el Juzgado de lo Contencioso-Administrativo n.o 2 de
Badajoz en el procedimiento abreviado n.° 211/2012)
La
magistrada juez de lo Contencioso Administrativo de Badajoz le echa
un rapapolvo a la Junta de Extremadura y se confiesa «perpleja y
asombrada» por el hecho de que en 12 años de competencias
educativas solo se haya celebrado una oposición para este cuerpo de
docentes, y que la práctica habitual hayan sido las comisiones de
servicio, un procedimiento excepcional por causa extraordinaria y
urgente; convertirlo en habitual «es un auténtico fraude de ley»,
reprocha en su sentencia. Per
aquest fet, declara la convocatòria nul·la de ple dret. (adjuntem
la Sentència). A
Catalunya des del 1995 amb la LOPAGCE es crea el cos d'Inspecció i
té capacitat jurídica per convocar el concurs oposició. En 18 anys
només ha convocat un únic concurs oposició.
Com a Associació proposem la regularització d'aquesta situació
insostenible per a un cos tècnic i professional.
Teresa Cambra
Presidenta
ProjecteINSPECTIO
Barcelona, 15 d'octubre
de 2013